WINWIN -hanke
Toteutusaika 1.1.2023 - 31.12.2024
Hämeenlinna, Hattula, Janakkala
WINWIN - Ja kaikki voittavat! Nuorille yhdenvertainen osallisuus! Nuoret voittavat, Hämeenlinnan seutu voittaa, yhteiskunta voittaa ja demokratia voittaa.
Hankkeessa kehitetään alueen demokratiakasvatusta toiminnallisemmaksi. Tarkoituksena on tuoda uudella tavalla nuorten elämään ja arkeen lisää mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa. Pyrimme lisäämään heidän taitojaan ja edellytyksiään toimia aktiivisesti osana yhteiskuntaa, rakentavan keskustelun pelisääntöjä noudattaen.
WINWIN-hankkeessa korostuu toiminnallisuus ja tarkoituksena on saada nuorten ääni kuuluville. Hankkeessa harjoitellaan keskustelutaitoja ja nuoret järjestävät itse keskustelutilaisuuksia joissa hyödynnämme Erätauko-keskustelumenetelmää. Nuoret pääsevät aidosti osallistumaan ja vaikuttamaan heitä koskettaviin asioihin.
Tavoitteet
WINWIN -hankkeen tavoitteena on kehittää ja lisätä eri ryhmiin kuuluvien nuorten välistä ohjattua vuorovaikutusta ja yhteisöllistä toimintaa nuorisotyön menetelmin yhdistyksen koko toimialueella Hämeenlinnan seudulla.
WINWIN -hanketyöntekijä
Sarina Kurki
winwin.hameenlinna@4h.fi
050 380 5362WINWIN -projektipäällikkö
Pirjo Seulamo
pirjo.seulamo@4h.fi
050-320 8230
Toimenpiteet
Hanketta toteutetaan yhteistyössä alueen yläkoulujen ja nuorisotoimen sekä mm. nuorisovaltuustojen kanssa. Jokaiselle luokka-asteelle (7.-9.) on suunniteltu oma toimintakokonaisuus, joka tukee alueellisia kehittämistavoitteita. Toiminta sisältää osallisuuden, yhteisöllisyyden ja vaikuttamisen mahdollisuuksien lisäämisen uudella tavalla nuorten arkeen, sekä itsenäiseen elämään valmistavien taitojen kasvattamisen. Toiminta tukee nuorten kasvua ja itsenäistymistä, edistää liittymistä yhteiskuntaan, ehkäisee ulkopuolisuutta ja antaa heille uuden kanavan itsensä ilmaisemiselle.
Toiminta tähtää paikallisen demokratiakasvatuksen toiminnallistamiseen ja nuorten osallistamiseen päätöksenteossa.
Taidot paranevat vain harjoittelemalla.
WINWIN 7. luokille
Keskustelutaitojen harjoittelu Erätauko-menetelmien avulla, nuoret nostavat itse keskustelujen aiheet esille. Kokouskäytäntöjen harjoittelua oman luokan kesken.
WINWIN 8. luokille
Nuorten aloitteiden ideointia Erätauko-keskustelujen avulla luokittain. Luokkakohtaisten aloitteiden läpikäynti koulun yhteisessä keskustelutilaisuudessa, jossa mukana päättäjiä. Nuorten itse järjestämät avoimet keskustelutilaisuudet heille tärkeistä ja kiinnostavista aiheista esimerkiksi lähikirjastoissa.
WINWIN 9. luokille
Omiin vaikuttamismahdollisuuksiin tutustuminen, järjestötoiminta ja muut väylät ja kanavat, kuten demokratia.fi ja digiraati.fi, lähdekriittisyyden harjoittelu. Erätaukokeskustelut luokissa nuorten itse päättämistä aiheista. Nuorten itse järjestämät Paneelikeskustelutilaisuudet, jotka striimataan. Nuorten osallistuminen julkisiin Erätauko-keskusteluihin ja keskustelutapahtumiin.
WINWIN-hankkeen rahoitus tulee Aluehallintovirastolta.
Vuoden 2023 WINWIN-toimintaa:
järjestettiin kahdeksassa yläkoulussa: Hämeenlinnassa Iittala, Lammi, Hauho, Nummi, Kauriala sekä Hattulan kunnassa Parola ja Janakkalan kunnassa Turenki ja syksyllä Tervakoski. Toimintaa järjestettiin myös nuorten vapaa-ajalla. Koulujen kiinnostus ja tarve aihetta kohtaan osoittautui selkeäksi ja vahvaksi.
Keskityimme erityisesti nuorten keskustelutaitojen edistämiseen 7.-luokkalaisten toiminnassa. Erätauko-menetelmä ja siihen kuuluvat rakentavan keskustelun periaatteet toimivat keskustelujen sydänlankana. Keskustelun aiheiksi oli valittu tärkeät ja kuitenkin helposti lähestyttävät teemat, jokaiselle oppitunnille omansa; empatia, rohkeus, luottamus. Keskustelut lähtivät käyntiin hyvin, kun nuoria rohkaistiin puhumaan omasta kokemuksesta, ilman oikeita tai vääriä vastauksia ja kannustettiin toisia kunnioittavaan käytökseen sekä turvallisen tilan luomiseen kaikille osallistujille. Keskustelua virittääksemme katsoimme tuntien alussa aiheeseen johdattavat lyhyet videot. Tunneilla pureuduimme demokratiakasvatukseen äänestämisen, aloitteen teon ja kokoustekniikan harjoittelun muodossa. Lopuksi kolmen kerran paketti nivottiin teemojen puolesta yhteen ja viimeisellä tunnilla käsiteltiin sekä kokouksessa että keskustelussa kaikkien tuntien aiheita.
Toiminnalliset osuudet virittivät nuoret positiiviseen ja aktiiviseen mielentilaan, mikä selvästi edisti oppimista ja kokonaisuuden mieleenpainuvuutta. Nuorilta saatu palaute oli pääosin erittäin hyvää. Arviointi asteikolla 1-5 vaihteli välillä 3,5—4,5. Suullisessa palautteessa nuoret ilmaisivat tekemisessä olleen paljon uutta ja kivaa.
Opettajien palautteessa taas kuului selkeä innostus aiheen ja asian tärkeydestä sekä rohkaiseva viesti, että metodimme toimii hyvin kohderyhmälle. Kerätyssä palautteessa koulut ovat toivoneet toiminnalle kautta linjan jatkoa myös tulevina vuosina: "Ohjaaja oli ammattitaitoinen ja otti hyvin luokan haltuun. Tehtävät olivat selkeästi oppilaille mielekkäitä", "Tämä oli todella hienosti toteutettu ja suunniteltu kokonaisuus. Jos tähän saa jatkoa, niin hieno homma! Suuret kiitokset järjestäjille", "Olin mukana kokoustekniikkatunnilla, ilmapiiri oli hyvä ja innostunut.", "Kouluttaja oli erinomaisessa vuorovaikutuksessa oppilaiden kanssa, huomioi kaikkia oppilaita ja osasi sopivasti myös haastaa ja yllyttää heitä keskusteluun."
Suunnittelimme ja haimme WINWIN-hankkeena useampaa omaa nuorten keskustelua Hämeenlinnan Hyvin Sanottu -keskustelufestivaaliin 29.-30.9.2023 ja osallistuimme festivaaliin. Keskustelumme aihe oli "Nuoret ja osallisuus: missä, miten ja kenen ehdoilla?" ja toteutimme sen yhdessä Nuorten Akatemian Lasten, nuorten ja perheiden osallisuuden koordinaatiohankkeen (ESR+) kanssa. Keskustelu onnistui yli odotusten. Nuoret olivat innoissaan kokemuksesta; he olivat kiitollisia, kun heitä oli kysytty mukaan ja haluaisivat tulla uudestaan, jos järjestetään vastaavaa. Saimme seuraavaa palautetta: "Pitäisi olla enemmän tällaista", "Sai uusia näkökulmia", "Nuoria pitäisi kuunnella nuorten asioissa enemmän", "On tosi hyvä, kun tuodaan eri ikäisiä ihmisiä samaan keskusteluun... me ei esimerkiksi tunneta aikuisten elämää, esimerkiksi niiden työstä mitään".
Yhteistyökumppanien kanssa olemme linjanneet yhteistyön tavoitteita ja suuntaviivoja vuodelle 2024 seuraavasti: WINWIN-kehittämistoiminnassa keskitytään erityisesti kansalaisvaikuttamiseen, selkeiden toiminnallisten WINWIN-aihekokonaisuuksien kehittäminen koulujen ja nuorisotyön käyttöön jatkuu, lisäksi WINWIN tiivistää yhteistyötä koulujen nuorisotyötekijöiden kanssa.