Teemapäivät ala- ja yläkouluille

Teemapäivä katkaisee kouluarjen tehokkaasti ja mukavasti. Teemapäivä tukee muuta opetusta, ja tarjoaa oppilaille mahdollisuuden kokemukselliseen ja elämykselliseen oppimiseen. Teemapäivillä on usein mukana ulkopuolisia asiantuntijoita, esim. kertomassa  työelämästä työnantajan näkökulmasta.

Esimerkkejä toteutetuista teemapäivistä:

Ajokortti työelämään -koulutuspäivä

Tervetuloa työelämään! Päivän aikana opitaan perusasiat työelämästä: miten tehdä työhakemus ja cv, mikä on verokortti, mistä palkka muodostuu, mitkä ovat työntekijän oikeudet ja velvollisuudet, mitä työnantajat odottavat nuorilta työntekijöiltä? Päivä sopii erinomaisesti yläkoululaisille ennen TET-jaksoa tai keväällä kesätyöhaun kynnyksellä. Päivän teemat käsitellään osallistavasti ja keskustelemalla, mukana on vierailijoita työelämästä ja kaikki osallistujat saavat materiaalipaketin päivästä.

9.- luokkalaisten yrittäjyyspäivä

Yrittäjyyteen keskittyvä teemapäivä on luontevaa jatkoa kotiseutupäivälle. Päivän aikana kierretään bussilla kotikunnan yrityskeskittymät ja vieraillaan 2-3 kohteessa, joissa yrittäjät kertovat yrityksestään, omasta työstään ja yrittämisestä yleensä. Bussimatkojen aikana kerrotaan yrittäjyyteen liittyvistä asioista, esim. verotuksesta, yritysmuodoista, yrittäjäksi ryhtymisestä ja yrityksen rahaliikenteestä. 4H-yhdistys suunnittelee päivän reitin, aikataulun, huolehtii kuljetuksista ja vierailukohteista ja tuottaa osallistujille oheismateriaalin.

7.-luokkalaisten kotiseutupäivä

Tunnelma kuin turistibussissa: 3 tunnin aikana kierretään kotiseudun tärkeimmät nähtävyydet, historiallisesti merkittävät paikat ja tutustutaan isoihin työllistäjiin ja elinkeinoelämän rakenteeseen. Osallistujien mielenkiintoa pidetään yllä keskustelulla, osallistamisella ja pienillä tehtävillä. 4H-yhdistys suunnittelee päivän reitin, aikataulun, varaa kuljetukset ja tuottaa osallistujille oheismateriaalin.

Meidän keittiö- teemapäivä

Mistä ruoka tulee? Päivän aikana valmistetaan oma lounas lisukkeineen ja jälkiruokineen raaka-aineista. Kaikki osallistujat pääsevät kokeilemaan kuorimista, pilkkomista, taikinan muotoilua, paistamista ja maistamista. Itsevalmistettu ruoka syödään kauniisti katetussa pöydässä hyviä pöytätapoja unohtamatta. Kaikki osallistujat saavat osallistumistodistuksen.

Kokkailuteemaa voidaan soveltaa monin tavoin, päivän alustuksessa voidaan tutustua raaka-aineisiin sokkeleikkinä, voidaan järjestää makurata tai perehtyä lähi- tai luomuruokaan tai ruuan polkuun tuottajalta kuluttajalle,

Luontopolut alakouluille

Perinteinen luontopolku-rastirata voidaan pystyttää lähes mihin tahansa: koulun pihalle, lähimetsään tai jopa koulun tiloihin. Luontopolku koostuu rasteista, joilla kaikilla tehdään jotakin itse: maistetaan, haistetaan, pohditaan, kokeillaan kässäjuttuja tai mitellään sorminäppäryydessä. 4H:n luontopolut ovat aina toiminnallisia ja kokemuksellisia.

Luontopolku sopii alakoululaisille, ja luontopolun rastien sisältöä voidaan soveltaa koulun tavoitteiden mukaan, luontopolulla voidaan käsitellä myös esimerkiksi kierrätystä tai muuta ympäristökasvatusta metsä- ja luontoaiheiden lisäksi. Luontopolkuun voidaan liittää myös reipasta ulkoilua ja ohjattua happihyppelyä.