Harjoittelijan terveisiä
29.1.2025
Olen Katarina, yhteisöpedagogiopiskelija Humakista ja teen opintoihin liittyvää ammatillista harjoittelua alkuvuodesta 2025 täällä Hämeenlinnan Seudun 4H-yhdistyksellä NALLI – Next Action Level -hankkeessa. Alanvaihtajana minulla on jo pitkä työhistoria takana, mutta jatkuva uuden oppiminen inspiroi hankkimaan uusia kokemuksia ja tavoittelemaan uusia mahdollisuuksia. On ollut hienoa olla osana yhteisöä, joka ottaa avoimesti mukaan toimintaansa jokaisen sellaisena kuin on ja joka antaa mahdollisuuden toteuttaa omia ideoita.
Mitä NALLI -hankkeessa tehdään ja mikä on ollut roolini?
NALLI-hanke tarjoaa 12–18-vuotiaille nuorille tapahtumatuottajavalmennuksia, joissa he pääsevät ideoimaan ja toteuttamaan tapahtumia omassa koulussaan ja asuinalueillaan Hämeenlinnan ympäristökunnissa. Olen toiminut projektityöntekijä Siirin aisaparina. Olemme yhteistyössä mm. suunnitelleet, kehittäneet ja luoneet sisältöä ja materiaalia valmennuksiin ja käyneet pitämässä niitä nuorille. Yksi tärkeä tehtävä on ollut kehittää keinoja, joilla tavoitamme ja innostamme nuoret mukaan valmennuksiin. Toimintojen ja toteutuskeinojen luominen yhdessä on sekä sitä, jota saan itse harjoittelijana tehdä että sitä, jota saan välittää koulutuksissa eteenpäin nuorille.
Verkostot onnistumisen avaimena
Verkostojen rakentaminen on ollut yksi tärkeistä oppimiskokemuksista. Hyvät suhteet yhteistyökoulujen ja nuorisotoimen kanssa on ensiarvoisen tärkeää hankkeen onnistumisen kannalta. Jos nuoria ei tavoita tai valmennukselle ei saa sopivia tiloja, toiminta ei voi menestyä. Yhdistyksellä on olemassa todella kattavat verkostot ja 4H tunnetaan alueella hyvin. Nämä seikat helpottavat yhteistyötä eri tahojen kanssa. Olemmekin hyvää vauhtia kattamassa todella laajan nuorten joukon Hämeenlinnan ympäristökunnissa.
Tapahtumatuottajavalmennuksessa on tavoitteena, että nuoret vievät tapahtumaideansa maaliin asti ja toteuttavat jonkin tapahtuman. Lisäksi nuoret oppivat viestimään ja verkostoitumaan, jotka ovat heille korvaamattomia tulevaisuuden taitoja. Hankkeessa olen päässyt jakamaan omia kokemuksiani nuorille ja samalla kehittämään omia taitojani.
Järjestötyön tulevaisuus
Tulevaisuudessa etenkin lasten ja nuorten kanssa työtä tekevien järjestöjen merkitys tulee kasvamaan. Toimiessaan kasvuympäristönä lapsi- ja nuorisotyötä tekevät järjestöt turvaavat omalta osaltaan lasten ja nuorten kasvua aktiivisiksi toimijoiksi omassa elämässään.
Tulevaisuuden järjestötyössä korostuu entisestään digitaalisten työkalujen, kuten sosiaalisen median ja erilaisten alustojen hyödyntäminen kohderyhmien tavoittamiseksi. Lisäksi hankkeissa tehtävän työn merkitys kasvaa, koska niiden avulla voidaan kehittää edelleen joustavia ja innovatiivisia toimintamalleja muuttuviin olosuhteisiin. Erilaisissa verkostoissa työskenteleminen ja kestävän kehityksen teemojen huomiointi ovat tulevaisuudessa entistä keskeisempiä. 4H:lla on pitkä historia kestävyyden huomioimisessa työssään. Nuoret ovat jatkuvasti tietoisempia ympäristöhaasteista ja on tärkeää vastata tähän tarpeeseen erilaisten hankkeiden ja koulutusten kautta yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Miksi kannattaa ottaa opiskelijoita harjoitteluun?
Mielestäni yhteistyö oppilaitosten kanssa on hedelmällistä niin yhdistyksen kuin opiskelijan näkökulmasta. Opiskelijat tuovat uusia ideoita ja osaamista, joka auttaa yhdistystä pysymään ajan hermolla. Samalla opiskelijat saavat ammatillisista harjoittelujaksoista arvokasta kokemusta ja tukea ammatilliselle kasvulleen. Harjoittelut ovat myös oiva mahdollisuus jakaa tietoa työn merkityksestä ja innostaa uusia asiantuntijoita alalle. Harjoittelijat voivat esimerkiksi olla mukana kehittämässä uusia toimintamalleja, osallistua suunnittelutyöhön tai tuoda uutta näkökulmaa kehittämiseen. Yhteinen oppiminen hyödyttää sekä opiskelijaa että yhdistystä.
Harjoitteluni on ollut opettavaista ja inspiroivaa. Olen oppinut paljon järjestötyöstä, verkostojen merkityksestä ja saanut uusia näkökulmia nuorten kanssa työskentelyyn. Samalla olen saanut mahdollisuuden kehittää taitojani ja jakaa omaa osaamistani. Uskon, että 4H:n ja järjestötyön merkitys yhteiskunnassa säilyy vahvana, ja oppilaitosyhteistyö auttaa viemään tätä tärkeää työtä eteenpäin.
Katarina Teperi (yhteisöpedagogiopiskelija, Humak)